درگذر از من و جانم ، ...مطلب ارسالی ازsarina
 
کلبه ی شاعران کلاسیک
نقد و بررسی اشعار کلاسیک و نیمایی
 
 

 

روز  و شب بر سر كوي  تو  نشينم  به گدايي
 در عبور از من و جانم ؛ اين چنين سرد چرايي ؟
 
لب من بر لب جام و  جان من بر لب سردم 
ساقي  وصل محالم !  بر دَرَم  هيچ  نيايي؟
 
منم  آن كشتي حسرت ، در گِل آلود  زمانه
وَه كه  از سينه ي گرمت ؛ کِی تو آغوش گشایی؟
 
عمر من طي شد و  يك دم ، نشدي محرم رازم
همه را طاقت من هست ،  نبوَد  تاب جدايي
 
صوت محزون  دل از هجر ، كوس رسوايي من زد
در كمند  سر زلفِ  تو  شدم  تارِ دو تايي
 
حيف ، من  ساده  سپردم ، دل و دين  بر نِگَه  تو
«  من ندانستم  از اول ، كه  تو بي مهر و وفايي »
 
ياد  ايام  گذشته ،  آتش انداخت  به جانم
تو بگو بر من و عشقم ، كه چرا  دير نپايي ؟
 
با خیال دلم از تو ، در پيِ  شوق وصالت
تو چرا هر  شبه  بر من  ، بزني ساز جدايي ؟
 
وعده مان وقتِ جوانه   زدنِ نرگس چشمت
بارش مِهر تو پس  كو؟  تو  چرا رُخ  ننُمايي ؟
 
 
تضمین از سعدی علیه الرحمه
 
زهـــره طغیــــانی
 

 


نظرات شما عزیزان:

zohre
ساعت21:04---13 مهر 1390
sسلام وهزاران به جناب فلاحتکار عزیز
خیلی خوشحالم شما رو هم اینجا می بینم
منتظر سروده های جدید وزیبای شما هستم


حسين فلاحتكار
ساعت12:34---5 مهر 1390
سلام خانم طغياني

بنده هم شعر اصلي رو خوندم و هم ويرايش شده ي اونو، كه خيلي بهتر شده بود، به غزل زيبايي از سعدي واسه تضمين دست بردي كه خودش قابل تحسينه،
پاسخ: درود به جناب فلاحتکار ارجمند خیلی خوش آمدید .. بی صبرانه منتظر سروده های زیبایتان هستیم ارادتمند شما .. سعادت نیا


zohre
ساعت0:48---28 شهريور 1390
سلام جناب استاد سرخی...

ویرایش کردم... لطفا اصلاح وباز نویسی کنین شعرم رو :

روز و شب بر سر كوي تو نشينم به گدايي

در عبور از من و جانم ؛ اين چنين سرد چرايي ؟



لب من بر لبِ جان و قامتم خمیده از غم

ساقي وصل محالم ! بر دَرَم هيچ نيايي؟



منم آن کشتیِ در گل ،تویی آن موج پریشان

وَه كه از ساحل اَمنت ؛ کِی تو آغوش گشایی؟



عمر من طي شد و يك دم ، نشدي محرم رازم

همه را طاقت من هست ، نبوَد تاب جدايي



صوت محزون ِ دل از هجر ، كوس رسوايي من زد

در كمند سر زلفِ تو شدم تارِ دو تايي



حيف من ساده سپردم ، دل و دين بر نِگَه تو

« من ندانستم از اول ، كه تو بي مهر و وفايي »



ياد ايام گذشته ، آتش انداخت به جانم

تو بگو بر من و عشقم ، كه چرا دير نپايي ؟



با خیال دلم از تو ، در پيِ شوق وصالت

تو چرا هر شبه با کین ، بزني ساز جدايي ؟



وعده مان وقتِ جوانه زدنِ نرگس چشمت

بارش مِهر تو پس كو؟ تو چرا رُخ ننُمايي ؟



zohre
ساعت18:48---23 شهريور 1390
سلام جناب سرخی
اصلاح کردم ولی گویا امکان ویرایش وجود نداره
؟؟؟


zohre
ساعت13:25---23 شهريور 1390
سلام استاد
بله حق باشماست
اصلاح خواهم کرد...
ممنون از دقت نظرتون
سربلند باشید


جعفر سرخی
ساعت12:26---23 شهريور 1390
البته ببخشید باز سر خواهم زد

جعفر سرخی
ساعت12:21---23 شهريور 1390
با درود :
تضمین بسیار زیبایی سروده اید . از نظر فنی اشکالی ندیدم . ولی از نظر محتوی چند نکته ی قابل اشارت است :
1 = جان من بر لب سردم : مفهوم جان به لب رسیدن را در نظر دارید اگر بتوانید هم چنان بنویسید زیباتر می شود البته وزنش را دقت کنید :
لب من بر لب جام است و به لب رسیده جانم
2 = بیت سوم ، کشتی حسرت ، ترکیب نا خوش آیندی است چون حسرت اسم است و شما نیازمند یک صفت هستید مثلا :
منم آن کشتی درمانده به گل و یا چیزی در این مفاهیم ولی مهم تر این است که بین دو مصرع ارتباط معنایی وجود ندارد باید ارتباطی ایجاد کنید .
تو چرا هر شبه بر من ، بزني ساز جدايي ؟ ===( هرشبه بر من ....) صححیح نیست باید چنین باشد که تو چرا هر شب ساز جدایی می زنی ؟
موفق باشید


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : 22 / 6 / 1390برچسب:, :: 11:20 PM :: توسط :

درباره وبلاگ
در پی سوز دل خویش دوانیم هنوز
آخرین مطالب

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 451
بازدید کل : 66941
تعداد مطالب : 56
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1

========================================== ========================================